26 June, 2015

Honda EX5 Fi 110


Alhamdulillah, Allah beri aku rezeki untuk beli sebuah motosikal. Moga boleh digunakan ke arah kebaikan dan kebajikan.

Pengalaman baru aku dapat dalam mencari dan survey harga motosikal. Banyak kedai aku pergi tapi rata-rata harga jualan adalah lebih kurang sama, kalau beza pun dalam RM100 ke RM250. Harga belian tunai pula berbeza dari belian kredit, antara RM500 ke RM1,000 bergantung kepada pemberi kredit sama ada syarikat kredit atau pun kedai motor itu sendiri. Harga kredit ini pula belum lagi masuk interest 10% setahun.

Aku beli cash sebab tak mahu terlibat dengan riba' dan takut kalau ambil hutang nanti bulan2 tak mampu bayar.

Satu yang mengecewakan ialah ada satu kedai motor milik penuh bumiputera yang aku jumpa tidak dapat memberikan diskaun untuk belian tunai aku malah harganya mengikut harga runcit di dalam buku bukannya harga pasaran. Kenapa kedai ini tidak dapat memberi diskaun lebih kepada bumiputera seperti aku sepertimana yang diberikan oleh kedai motor milik bukan bumiputera tempat aku beli. Aku nak sokong bumiputera tetapi bumiputera tidak dapat menyokong aku yang nak menyokong mereka.

Akhirnya aku beli motor Honda EX5 Fi 110 baru tanpa electric starter dengan tambahan sport rim beserta tayar tubeless, Givi box dan tempahan no plet melalui applikasi mysikap hanya dengan harga RM5,360.


No comments:

Post a Comment