08 June, 2015

Tun M vs DSN

Pertembungan berterusan di antara dua pemimpin iaitu mantan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamad dan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak telah membuatkan politik umno bergolak buat masa ini.

Tun M terus mendesak supaya DSN memberi penerangan kepada beliau dan juga rakyat tentang banyak isu terutama sekali isu 1MDB. Menurut Tun M, DSN tidak menjawab pertanyaan yang diajukan oleh beliau malah seperti mengelak untuk menjawab. DSN juga tidak hadir ke Program Nothing To Hide iaitu satu program Dialog Perdana Menteri bersama NGO anjuran SukaGuam atas alasan keselamatan atau apa-apa alasan sekalipun. Ini telah menambah lagi ketidakpuasan hati Tun M serta rakyat sekalian.

Jika di lihat dengan teliti, kedua-dua pemimpin ini adalah satu pasukan serta mendapat didikan serta mewarisi permainan politik ini dari pemimpin terdahulu. Jadi tidak mustahil DSN bersikap demikian kerana sewaktu Tun M menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun, beliau juga pernah lalui perkara yang lebih kurang sama. Bezanya ialah Tun M boleh mempergunakan undang-undang ISA bagi melindungi kepentingannya serta negara dan menangkis ancaman sebelum ianya menyerang. Tidak hairanlah jika pemimpin akan datang yang asal dari rumpun yang sama melakukan perkara yang sama tetapi taktik yang berlainan.

Kita juga tidak harus terlena dengan isu ini kerana kemungkinan isu besar ini sengaja ditimbulkan bagi menarik perhatian rakyat dan akan mendapat sokongan tambahan dari rakyat apabila hal ini dapat diselesaikan secara baik kelak.

Isu terdahulu akan dilupakan sebegitu sahaja. Masih ingatkah anda pada isu GST? Adakah harga barangan telah turun? Tahukah anda bahawa tambang teksi telah naik walaupun SPAD umum penangguhan kenaikan tambang pengangkutan awam.

No comments:

Post a Comment